Thursday 24 April 2014

Cara Nak Pulihkan Sesuatu Hubungan

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH...

Anda mempunyai masalah dalam persahabatan atau percintaan?

Anda bergaduh dgn sahabat anda dan tidak bertegur sapa utk sekelian lamanya?

Jadi anda ingin pulihkan hubungan anda seperti sedia kala tetapi tidak tahu caranya?

Fyqah ada jalan penyelesainnya.

Mudah saja.

Bahan-bahan utama yg anda perlukan :

1. Mulut
2. Telinga
3. Ego
4. Malu
5. Berani

Cara-caranya:

1. Anda perlu BERANI bersemuka dgn dia.

2. Rendahkan EGO anda. Jangan fikir kesalahan yg dia telah buat pada anda. Tapi fikirlah kebaikan yg selama ini dia buat untuk anda. Jangan fikir siapa yg bersalah dalam hal tersebut. Kalau dua-dua ego tinggi memang korang tak akan berbaik sampai bila-bila. Just low your ego. 

3. Buang perasaan MALU untuk tidak bersemuka dgn dia dan perasaan MALU untuk berkomunikasi dgn dia semula. Buang perasaan-perasaan negatif dalam diri anda buat masa tersebut. Buang jauh-jauh. Kalau boleh buang 1000000000000 km dari tempat anda berada ketika itu.

4. Step klimaks,anda perlu menggunakan MULUT dan LIDAH yang telah Allah pinjamkan untuk ucapkan "SAYA MINTA MAAF". Mudah kan? Dan pastikan ucapan itu IKHLAS dari hati anda yg suci dan murni itu.

5.  Akhir sekali, gunakan TELINGA untuk mendengar penjelasan dan respons daripadanya. Walau apa pun respons dia, positif atau negatif anda kena terima dgn redo.

"Macam mana kalau dia tak nak memaafkan?"

Anda kena sedaya upaya untuk mengambil kembali hatinya.Dan kalau anda rasa dia macam tak boleh nak memaafkan anda, gunakan tips ini pula.

TULIS SURAT

Dalam surat tu, anda ceritalah tentang kenangan-kenangan manis anda bersama dia. Haa masa ni la anda boleh gunakan ayat-ayat puitis yg anda selalu tulis dalam karangan anda ketika SPM,PMR dan UPSR dulu. Macam kata-kata hikmah dan peribahasaa.Tunjukkan betapa berbakatnya anda dalam bidang penulisan. Cewah.

Kadang-kadang ada org akan lebih terharu dan sentap melalui penulisan seseorang. Hal ini juga menunjukkan kesungguhan anda untuk berbaik dgn dia semula.

Fyqah ada tips untuk korang yg rasa diri korang tu susah sgt nak maafkan kesalahan org lain. Tipsnya lebih kurang je. 

RENDAHKAN EGO

Fyqah tahu kadang-kadang kesalahan yg dibuat oleh seseorang itu  sgt besar. Dan tak mudah utk maafkan dan lupakan kesalahan dia. Tapi korang kena fikir, manusia ni mana pernah terlepas daripada melakukan kesilapan. Mesti ada je benda yg kita buat silap. Tiada siapa yg sempurna kecuali Allah. Fyqah tahu ayat ni klise tapi itula hakikatnya.

Korang tahu tak, kalau korang dapat memaafkan kesalahan seseorang, itu adalah kejayaan paling besar dalam diri korang. 

Nabi s.a.w. bersabda, “Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia.” (Hadis Riwayat Muslim)

Fyqah ada terbaca blog Kak Wardina Safiyyah, melalui penulisan beliau. Fyqah ringkaskan di sini
 "Syurga itu hanya disediakan untuk orang yg bertaqwa. Siapakah org yg bertaqwa tersebut? Salah satu daripadanya adalah ORANG YG MEMAAFKAN KESALAHAN ORG LAIN."

Kata kak Wardina, macam mana nak masuk syurga kalau hati ni masih ada benci dan dendam? Tepuk dada tanya iman :)

Sampai di sini entry Fyqah buat kali ini. Fyqah mohon ampun dan maaf andai entry ini ada menyakiti hati sesiapa. Sesungguhnya yang baik daripada Allah dan yg buruk daripada diri Fyqah sendiri. Sekian terima kasih.

Assalamualaikum :)


Semoga berjaya!

1 comment:

 
© Fyqah Ismail