Monday 4 June 2012

Thank You Allah :')

Hari ini Fyqah nak berkongsi dengan pembaca semua tentang bersyukur. Kawan-kawan tahu tak apa itu bersyukur???Menurut Kamus Dewan Edisi Ke-4, bersyukur bermaksud berasa syukur atau berterima kasih.Bersyukur kepada Allah pula disignifikan sebagai berterima kasih kepada Allah di atas segala kurniaan yang telah diberikan kepada kita.

Namun pernahkah kawan-kawan semua bertanya kepada diri sendiri "Adakah aku bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah berikan kepadaku??/"

Surah Al-Baqarah 2:172 yang bermaksud
  "Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar hanya kepadaNya kamu menyembah."

Sebagai hamba Allah, kita perlulah bersyukur atas segala nikmat yang telah Allah berikan kepada kita. Ucapkalah 'ALHAMDULILAH'. Itu sudah memadai sebagai tanda bersyukur kita kepada Allah. Ringankanlah mulut kita dengan ucapan ALHAMDULILAH di mana sahaja kita berada.

"Seorang mukmin terbaik itu tentu banyak bersyukur ketika dalam kegembiraan dan banyak bersabar ketika dalam kesedihan"
 (HR Muslim)

"Barangsiapa diuji lalu bersabar, dikaruniai lalu bersyukur, didzalimi lalu memaafkan dan mendzalimi lalu beristigfar, maka bagi mereka keselamatan dan hidayah "
(HR Al Baihaqi)


Oleh itu,marilah sama-sama kita ucapkan ALHAMDULILAH. Semoga Allah terus mengurniakan nikmat kepada kita.Insyaallah :)



Sampai di sini entry Fyqah buat kali ini. Fyqah mohon maaf sekiranya entry ini ada menyakiti hati sesiapa. Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk itu datang daripada diri Fyqah sendiri. Sekian terima kasih.
Assalamualaikum :)


2 comments:

  1. NICE SHARING :) KADANG2 KITA TAK SEDAR PUN PERKARA MACAM NIE KAN . SEPATUTNYA BERSYUKUR , TAPI MANUSIA SELALU MENGELUH ~

    ReplyDelete

 
© Fyqah Ismail